۱۳۸۸ خرداد ۹, شنبه

تعريف سرمايه‌گذاری از دیدگاه معامله گران بازارهای مالی

آيا تا كنون سرمايه‌گذاری كرده‌ايد؟ آيا كسی را می شناسيد كه سرمايه‌گذاری نكرده باشد يا به آن احتياج نداشته باشد؟

هر فردی در تمام طول زندگی به فكر آينده خود می باشد. تصويری از آينده تاريك و نامشخص ذهن ما را آزار می دهد. برای زندگی راحت و مطمئن هر كسی از دريچه ذهن خود و به تناسب ريسك و بازده و شناخت قسمتی از بازار اقدام به سرمايه‌گذاری می ‌نمايد تا بتواند در آينده از سرمايه‌گذاری انجام شده بهره مند شود.

*******************************************************************

اما تعريف سرمايه‌گذاری چيست؟

از يك ديدگاه، سرمايه‌گذاری تصميمی است كه براساس آن سرمايه‌گذار مصرف كنونی خود را در ازای بدست آوردن مصرف بيشتر در آينده به تأخير می ‌اندازد.

اما از ديدگاه معامله‌گران بازارهای مالی و مشاورين سرمايه‌گذاری، تعريف متفاوت می باشد و عبارت است از:

خريد اقلام و يا اوراق بهاداری كه ميزان بازده و ريسك مورد انتظار آن، دارای تناسب است. ارائه كالا و خدمات توليدی كه دارای حداقل ريسك و ماكزيمم بازده باشد.

با اين تعريف، خريد مسكن، زمين و يا موبايل كه با هدف بيشتر كردن ثروت است، سرمايه‌گذاری محسوب نمی شود، چون اين نوع سرمايه‌گذاری هيچ نوع درآمد جاری، پيوسته و منظمی برای سرمايه‌گذار در پی ندارد و هدف سرمايه‌گذار بدست ‌آوردن بازدهی منظم و پيوسته می باشد.

قطعاً هر شخص تا به حال دست به سرمايه‌گذاری زده كه متحمل ضرر شده يا سودی را برای خود كسب كرده، اما هر سرمايه‌گذاری چه كم و چه زياد نياز به شناخت دقيق و بررسی موشكافانه دارد تا بتوان نتيجه مطلوب را كسب كرد. هر فرد سرمايه‌گذار در معرض يك سری از خطرات می ‌باشد و محدوديتهایی او را تحديد می ‌كند.

الف) نياز به سرمايه مناسب:

هر سرمايه‌گذاری نياز به مبلغی دارد، بعضی از سرمايه‌گذاريها نياز به سرمايه كم و بعضی ديگر نياز به سرمايه‌گذاری بيشتر دارد. اما افراد سرمايه‌گذار خرد به علت حجم پول كم امكان سرمايه‌گذاری در خيلی از بخشها را ندارند.

ب) عدم شناخت بازار و فرصتها:

هر فرد حيطه‌ای را در اطراف خود دارد كه اين حيطه بسيار محدود بوده و فرصتهایی كه برای سرمايه‌گذاری وجود دارد محدود است. اما مشاورين سرمايه‌گذاری و معامله گران بازارهای ارز نيز شناخت مناسبی در زمينه‌های مختلف دارند و می ‌توانند از فرصتهای مختلف به درستی استفاده كنند.

ج) محدوديتهای توليد و ارائه خدمات و قوانين كشوری:

بعضی از كالاها و خدمات در كشوری قابليت توليد و ارائه را ندارد يا به علت هزينه‌ی بالا يا قوانين داخلی و خارجی مقرون به صرفه نمی ‌باشد. برای همين بايد توليد و يا ارائه آن در كشور ديگری انجام شود و يا برای پايين آوردن هزينه‌ها بايد در كشور ديگری انجام شود، اما اين امر برای اكثر افراد قابليت اجرا را ندارد. اما مشاورين سرمايه‌گذاری اين كار را به خوبی می ‌دانند و با ارتباطات گسترده خود و شناخت قابليت‌ها می توانند با حداكثر كارايی نسبت به انجام آن اقدام كنند.

See full size image

د) دانش لازم و كافی:

برای هر كاری نيـــازبه تخصص خاص می باشـد، مثلاً يك نقاش به زير و روی كـــار خود وارده بــوده و می تواند به شما اطلاعات درستی دهد و خود می تواند به خوبی از پس كار بر آيد. برای انجام معاملات و سرمايه‌گذاريهای مناسب قطعاً به افرادی با تخصص‌های مختلف نياز است تا بتوانند در كنار هم امور مختلف را به خوبی انجام دهند، اما اين امر برای يك فرد امكان پذير نمی ‌باشد.

ذ) اصل تمركز و استفاده از سبد سرمايه‌گذاری:

فرد با دانش و مهارتهايی كه دارد می تواند تنها در يك كار موفق و حرفه‌ای شود و در هر موقع با يك دست مي توان يك هنداونه را برداشت. اما هر كاری ممكن است پس از مدتی از سوددهی خارج شود و يا به مرور زمان نياز به آن كم شود. يك اصل بزرگ اقتصادی می ‌گويد در كارهای خود سبـد سرمايه‌گذاری داشته باشيد، يعنی 3، 5 و يا بيشتر موقعيت درآمدزايی داشته باشيد كه اگر اتفاقی افتاد باز هم بتوانيد كسب درآمد كنيد و نابود نشويد. در حالی كه شما فقط يك كار داريد اگر مشكلی پيـش آيد و آن سرمايه‌گذاری و يـا فرصت از بين رود شما 100% ضرر می كنيد. اما زمانی كه شما از 4 و يا 5 قسمت استفاده می ‌كنيد، اگر مشكلی هم برای يك كار شما پيش آيد يا سرمايه و انرژی شما تحت‌الشعاع قرار گرفته و شما نابود نمی ‌شويد.

قطعاً شما هم با اين موارد موافق هستيد. خوب شركتهاي مختلفي توي دنيا هستند كه توي زمينه‌هاي مختلف سرمايه‌گذاري انجام مي‌دهند،

که شرکت پارمیس تجارت پارسیان یکی از این کمپانی های اینوستمنت هست که در حال جذب سرمایه و سرمایه گذاری می باشد

هیچ نظری موجود نیست: